الجمعة , أبريل 19 2024

الإشراف العام : أحمد عاشور

فرح الزاهد تروي تجربتها مع مرض الوسواس القهري: كابوس قد يصل للانتحار

روت الفنانة فرح الزاهد تجربتها مع مرض الوسواس القهري، موضحة أنه تم تشخيصها به طبيا، وليس كما يعتقد البعض بأنه مجرد نظافة زائدة مثلا، أو أنه ليس مرضا من الأساس.

أوضحتفرحخلال حوارها مع الإعلامية منى الشاذلي ببرنامجمعكمعلى قناة cbc، أن الوسواس القهري ليس مجرد مرض بلكابوسيؤذي حياة الإنسان، ولا مجال لاعتباره مادة للسخرية، مضيفة: “ده مش مرض نهزر وندعيه..بالعكس ده مرض في ناس بتنتحربسببه، هو كذا نوع، أنا عندي 3 أنواع منه“.

تابعت: “عرفت من وأنا صغيرة إن أنا بعمل حاجات مش طبيعية، مش كل الناس بتعملها، يعني مثلا من وأنا عندي 7 سنين كل شوية بتأكدأنا قفلت دولابي ولا لأ أكتر من 20 مرة .. محدش يلمس حاجتي لو حد لمسها أعيط، ولا حد يقرب من أوضتي ولا حتى إخواتي.. مبيدخلوش أوضتي، ولو حد دخل هقعد أنضفها يومين مثلا، لدرجة إن دولابي كان لونه بينك بقى أبيض عشان بنضفه جامد وبغسله باستمرار“.

تضيف فرح الزاهد أن تجربتها مع هذا المرض ليست سهلة، بل تجعلها تشعر وكأن شخصا آخر بداخلها يجعلها تقوم بهذه التصرفات رغماعنها، قائلة: “تجربتي مع المرض ده كأنه شخص جواكي بيقولك تعملي حاجات إنتي عارفه إنه مش لازم تعمليها وإن هي غلط بس انتي مجبرة تعمليها.. أنا باب عربيتي مكسور عشان بهبده جامد عشان اتأكد إنه اتقفل أكتر من مرة، لدرجة الغفير اللي عندنا بيقولي والله ياأستاذة لو العربية بتتكلم كانت اشتكت منك في القسم“.

عن 7awi

شاهد أيضاً

حُسنى المغربية تطرح “شوف مين” وتقدم أغنية وطنية لمصر

حُسنى المغربية تطرح “شوف مين” باللهجة المصرية   حُسنى المغربية تطرح “شوف مين” وتقدم أغنية …