الخميس , مارس 28 2024

الإشراف العام : أحمد عاشور

هنا شيحة: الجونة بيتي الثاني وبحس أني بتحرر فيها من القيود

قالت الفنانة هنا شيحة إنها حريصة على المشاركة  في كافة دورات مهرجان الجونة منذ دورته الأولى لكن تعذر حضورها في الدورة الرابعة  بسبب تزامن توقيت الفعاليات مع تصوير أحد أعمالها.

تابعت في لقاء لها خلال برنامجكلمة أخيرةالذي تقدمه الإعلامية لميس الحديدي على قناة “ON”: مهرجان الجونة بيتي الثاني من زمان، وأنا بحب الجونة وعلى طول فيها من بداية تدشينها في عام 1996، وكنت صغيرة وطفلة، موضحةً أن الجونة بلد ساحر وهوائها نظيف خالي من الرطوبة.

أضافتشيحة“: بحب لما أجي فيها أفصل وأشد الفيشة، لأني ببقى حرة فيها من غير قيود ومحدش مركز معايا ولا بيبص عليا، وفي الآخر وظيفة الفنان بطبيعتها بتضعه تحت دائرة الضوء بما يترتب عليه  مواجهة  الاحتكاك مع الشارع  دائمًا، حد يقلي ممكن نتصور أو نتكلم  وساعات كبني أدمة رغم كوني فنانة مش ببقى عاوزة وأنا باكل ألاقي حد عاوز يتصور في أوقات كتيرة، ولازم يبقى فيه وقت بتاعي أكون فيه وسط ولادي وأصحابي ومش عايزة أركز هلبس إيه والميكاب إيه“.

استكملت: بحب الخصوصية في الجونة، وبحس براحة وتحرر من القيود واحدش هيغلس عليا ممكن ألبس شورت الصبح أو مايوه  مش بفكر في التفاصيل دي، أنا جاية انبسط بلا قيود“.

كلمة أخيرةيذاع من السبت إلى الثلاثاء في تمام الساعة التاسعة والنصف مساء.

عن 7awi

شاهد أيضاً

اليوتيوبر وصانع المحتوى الترفيهي الشهير محمد جواني جماهيرية لا حدود لها 

اليوتيوبر وصانع المحتوى الترفيهي الشهير محمد جواني جماهيرية لا حدود لها   استطاع الشاب السوري …