السبت , أبريل 27 2024

الإشراف العام : أحمد عاشور

هنيدي يروي كواليس “صعيدي في الجامعة الأمريكية”.. ويكشف سر “البدلة الصفرا”

حلَّ الفنان محمد هنيدي ضيفا على برنامجسهرانينالذي يقدمه الفنان أمير كرارة على قناة ON، كاشفا العديد من الكواليس والمواقف في بدايات عمله، وصداقاته في الوسط الفني.

أوضح هنيدي أنه صاحب فكرة فيلمصعيدي في الجامعة الأمريكية، فقد كان قد قدمه كـاسكيتشتمثيلي على مسرح كلية حقوقالقاهرة مع زملائه، وكان عرضا لا تزيد مدته عن 10 دقائق، لكن بعد نجاح فيلمإسماعيلية رايح جايبحث المنتجون عن فكرة فيلم جيدة له،استكمالا لنجاح الفيلم السابق، فاقترح الفكرة على السيناريست مدحت العدل وتم الأمر.

أضاف: “وقتها دخلت في بروفات مسرحية ألابندا ومدحت العدل جاي وروحت راكب معاه في العربية وقولت له الجملة دي فقط.. إيه رأيك فيصعيدي في الجامعة الأمريكية؟! بعد أسبوع مدحت كان معاه معالجة للفيلم وابتدينا نشتغل عليه. الجميل إن كل دفعة مسرح حقوق القاهرة كانوا حاسين إن ده فيلمهم، كنا بنقعد يوميا نفكر ونعرض ومدحت معانا لحد ما ربنا كرم ودخلنا الفيلم ونجح“.

وعن سرالبدلة الصفراالتي ارتداها في الفيلم، قال هنيدي إنه اشتراها من وكالة البلح، ولا يزال محتفظا بها حتى الآن، مضيفا: “البدلة الصفرا من وكالة البلح، كل الطقم ده من الوكالة وعندي لحد دلوقت، محتفظ بلبس كل الشخصيات، أي حاجة عملتها محتفظ بلبسها، والبدلة دي بالتحديد ليها معزة خاصة“.

عن 7awi

شاهد أيضاً

منة بهجت تتخطى النصف مليون مشاهدة بأغنية “اللعب احلو” 

منة بهجت تتخطى النصف مليون مشاهدة بأغنية “اللعب احلو”   منة بهجت تحقق نصف مليون …